Friday, November 22, 2013

ប្រភព​នៃ​ត្រសាល់​របស់​ជនជាតិខ្មែរ​


គ្រោងឆ្អឹងស្ត្រីពាក់ត្រសាល់ យុគសំរិទ្ធិ (ឯកសារថៃ)

នៅ​សតវត្ស​ទីមួយ នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ជនជាតិ​ខ្មែរ​មួយ​ភាគ​ធំ​ដែល​រស់នៅ​តាម​វាល
ទំនាប​ដែនដី​សណ្ដរ ព្រមទាំង​តាម​ឆ្នេរ សមុទ្រ ដូចជា ឈូង​សមុទ្រ​សៀម​សព្វថ្ងៃ​ជា​ដើម បាន​ស្ថិតក្រោម​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌​យ៉ាង​ខ្លាំងក្លា​នៃ​ពួក​ឥណ្ឌា ដែល​មក​រកស៊ី​ជួញប្រែ​ជាមួយ​ខ្មែរ ជា​ហេតុ​បណ្ដាល​ឲ្យ​ខ្មែរ​នា​សម័យ​នោះ​ខ្ចី​យក​ខឿន វប្បធម៌ អារ្យធម៌​ក្លឹង្គ ដែល​ខ្លួន​យល់ឃើញថា ខ្ពង់ខ្ពស់​រុងរឿង ជឿនលឿន ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម​របស់​ខ្លួន​ដោយ​ជោគជ័យ​ ខុស​ពី​ជនជាតិ​មន​-ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​រស់នៅ​តាម​ខ្ពង់រាប ឬ​ព្រៃ​ភ្នំ ដែល​ពួកគេ​ពុំមាន​ទំនាក់ ទំនង​ជាមួយ​ជនជាតិ​ក្លឹង្គ ។ដូច នេះហើយ បានជា​សំណង់​សង្គម​ដើម​របស់​គេ​ពុំ​បាន​កែប្រែ ឬ​វិវត្ដន៍​តាមរបៀប​ក្លឹង្គ​ឡើយ ។ ប្រការ​នេះ ​ជា​ហេតុ​បណ្ដាល​ឲ្យ​អ្នកប្រាជ្ញ​ប្រវត្តិសាស្ដ្រ​ម្នាក់​ឈ្មោះ ហ្ស​ក សឺ​ដេស សរសេរ​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦៥​ថា ខ្មែរ​ជា ព្នង ដែល​បាន​ទទួល​វប្បធម៌​ក្លឹង្គ ឬ​ឥណ្ឌារូបនីយកម្ម ។ បើ​និយាយឲ្យចំ​ទៅ ចំពោះ​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ខាងលើនេះ ខ្មែរ​ជា​ជនជាតិ​កើត​នៅលើ​ទឹកដី​ឥណ្ឌូចិន​នេះ ​បាន​ត​ពូជពង្ស​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​ពី​បុព្វបុរស ដែល​បាន​កាន់កាប់​ភូមិភាគ​នេះ​តាំងពី​មុន​សម័យ​បុរេប្រវត្តិ​សាស្ដ្រ ។ បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត មុន​ការបង្កើត​ព្រះរាជាណាចក្រ​ភ្នំ​ ខ្មែរ និង​ខ្មែរលើ​ជា​ជនជាតិ​តែមួយ ។​

    សរុបសេចក្ដី​មក ក្រោម​អនុភាព​វប្បធម៌​បរទេស សង្គម​ខ្មែរ​-មន​បុរាណ​បាន​ផ្លាស់ប្ដូរ​ទ្រង់ទ្រាយ​បន្ដិច​ម្ដងៗ ពោល​គឺ​ពី​លក្ខណៈ​កុលសម្ព័ន្ធ​ដែល​គ្មាន​អំណាចកណ្ដាល​ ទៅ​ជា​រាជានិយម ដែល​មាន​ស្ដេច សេនាប្រមុខ ព្រា​ហ្ម​បុរោហិត ព្រះសង្ឃ​សព្វ​មុខ​នាហ្មឺន​មន្ដ្រី ដែល​ជា​មែកធាង​នៃ​រចនាសម្ព័ន្ធ​ថ្មី ។
គំនូរ​ការប្រើ​ត្រសាល់​ដោយ​ជនជាតិ​  ភ្ន​ង​ដើម​ភាគតិច​
  តែ​ទោះជា​យ៉ាងនេះ​ក្ដី ក៏​ជនជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​កាន់ កាប់​វប្បធម៌​ក្លឹង្គ នៅ​តែ​រក្សា​យ៉ាង​ខ្ជាប់ខ្ជួន ដដែល​នូវ​ទំនៀមទម្លាប់ ប្រពៃណី​មួយចំនួន ដែល​មាន​តាំងពី​មុន​សម័យ​ក្លឹង្គ​ចូល​ស្រុក​មក​ម្ល៉េះ  ដូចជា​ការនិយម​ប្រើ​ត្រសាល់​សំរាប់​លំអរ​ស្លឹកត្រចៀក​មនុស្ស​ទាំង​ពីរ​ភេទ​ជាដើម ដែល​យើង​នឹង​លើកយក​មក​សិក្សា​វិភាគ​ជា​ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែងដូចខាងក្រោមនេះ។​  

    ​វត្ថុបំណង​នៃ​អត្ថបទ​នេះ គឺ​ចង់​បញ្ជាក់​នូវ​ភាពដូចគ្នា​រវាង​ប្រពៃណី​ប្រើ​ត្រសាល់​ត្រចៀក របស់​ជនជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​រស់នៅ​តាម​វាលទំនាប ដែល​បាន​កាន់​ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង​ពុទ្ធសាសនា និងជនជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​រស់នៅ​តាម​ព្រៃភ្នំ ហើយ​និង​ភាពចំណាស់​នៃ​ប្រពៃណី​នេះ ។ ម្យ៉ាងទៀត យើង​ក៏​ខិតខំ​ពន្យល់​នូវ​មូលហេតុ ដែល​បណ្តាល​ឲ្យ​ខ្មែរ​ដែល​រស់នៅ​តាម​វាលទំនាប​ឈប់​ប្រើប្រាស់​គ្រឿង អលង្ការ​នេះ ចាប់តាំងពី​សតវត្ស​ទី​១៩ នៃ​គ្រឹស្តសករាជ ។​     



ស្ត្រីភ្នងនៅកម្ពុជាក្រោម ដើម ស.វ.ទី ២០ (ឯកសារបារាំង)
ជនជាតិភាគតិច នៅប្រទេសវៀតណាម, គំនូរពណ៌

​    ​ការស្រាវជ្រាវ​នេះ ជា​វិភាគទានដ៏​តូច​មួយ ​ឆ្លុះ​ឲ្យ ឃើញ​នូវឫ​សគល់​របស់​ជ​ន​ជាតិ​ខ្មែរ​យើង ដែល​រួម​ពូជ សាសន៍ និង​វប្បធម៌ អារ្យធម៌​ជាមួយ​បងប្អូន​ជនជាតិ​ខ្មែរ លើ​។ ថ្វី​ត្បិត​តែ​កុលសម្ព័ន្ធ​ខ្មែរលើ​សព្វថ្ងៃ​បាន​ក្លាយខ្លួន ទៅ​ជា​ជនជាតិ​ភាគតិច​ដែល​រស់​នៅ​ពាសពេញ​ដេរដាស​ត្រង់នេះ​បន្តិច ត្រង់នោះ​បន្តិច ក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន ដោយសារតែ​គ្មាន​អំណាច កណ្តាល ដូច​ខ្មែរ​យើង​ក៏​ដោយ ហើយ​មិន​បាន​រួបរួម​ក្រោម​ការដឹកនាំ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ ក៏​ពួកគេ​នៅតែ​មាន​តួនាទី យ៉ាងសំខាន់​បំផុត ក្នុង​វិស័យ​វប្បធម៌ អារ្យធម៌​ខ្មែរ ដោយហេតុ​ថា វប្បធម៌​ខ្មែរ​កើតចេញ​ពី​វប្បធម៌​ខ្មែរលើ ដែល​មាន​តាំងតែ​ពី​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ ។​


ចម្លាក់កម្ពុជាក្រោម ស.វ.ទី ១១ ភេទស្រីពាក់ត្រសាល់  (សព្វថ្ងៃនៅ សារមន្ទីរជាតិភ្នំពេញ)
    ​តើ​ត្រសាល់​ត្រចៀក​កើត​មក​ពី​សម័យ​ណា ហើយ​ជនជាតិ​ណា​ដែល​ប្រើប្រាស់​មុនគេ​ក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន ? ដើម្បី​នឹង​ឆ្លើយតប​នឹង​សំណួរ​ខាងលើ​នេះ គេ​យក​វត្ថុ​បុរាណ​មក​សិក្សា​តាម​លំដាប់​ដោយ​វិភាគ​នូវ​កាល បរិច្ឆេទ​ពេលវេលា ​ផង​ដែរ ។​
​     ស្ថានីយ៍​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាច្រើន​បាន​បន្សល់ទុក​នូវ​វត្ថុ​បុរាណ ដែល​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​បាន​ប្រើប្រាស់​ជា​ឧបករណ៍​វប្បធម៌ សំរាប់​ជីវិត​ប្រចាំថ្ងៃ​ដូចជា : កងដៃ កង​ជើង កាំបិត លំពែង ដឹង ដែល​ធ្វើ​ពី​សំរិទ្ធ ចាន ឆ្នាំង ក្រឡ​ធ្វើ​ពី​ដី​ដុត​ជាដើម​។ ក្នុងចំណោម វត្ថុ​បុរាណ​ទាំងនោះ យើង​បាន​ជួបប្រទះ​នូវ​ត្រ​សាល់ ត្រចៀក ជាច្រើន​ដែល​ធ្វើ​ពី​ឆ្អឹង សំបក​ខ្យង និង​ដី​ដុត​។​

ត្រសាល់ធ្វើអំពីថ្ម, ភូមិស្នាយ ស.វ ទី ១-៤ គ.ស (សារមន្ទីរជាតិពន្ធុវិទ្យា, ទួលគោក)

​   ស្ថានីយ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាច្រើន ​មាន​ជាអាទិ៍​ដូចជា ល្អាង​ស្ពាន ម្លូ​ព្រៃ សំរោង​សែន (​កម្ពុជា​) អូរ​កែវ (​កម្ពុជា​ក្រោម​) តា​ខេ ភូមិ​ប្រាសាទ (​នគររាជ​សីមា សៀម​បច្ចុប្បន្ន​) និង ត្រឹង​និ​ញ (​លាវ​បច្ចុប្បន្ន​) អាច​បញ្ជាក់ឲ្យ​យើង​ដឹងថា ការនិយម​ពាក់​ត្រសាល់​ត្រចៀក ​ផ្តើមឡើង​តាំងពី​សម័យ​មុន​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ម្ល៉េះ ។ ប្រភព​ឯកសារ​ក៏​បាន​បញ្ជាក់ទៀតថា ៖ មានតែ​ជនជាតិ​អម្បូរ​មន-​ខ្មែរ​ទេ ដែល​និយម​ប្រើប្រាស់​ប្រពៃណី​នេះ ជា​ទូទៅ​ក្នុង​តំបន់​នានា ដែល​ខ្លួន​រស់នៅ​ តាំងពី​បុរាណ កាល​រហូតមក​ដល់​សព្វថ្ងៃនេះ ។ 


ត្រសាល់ដីដុតមកពីសំរោងសែន រវាង ១៥០០-១០០០ មុនគ.ស. និងស្នាយរវាងទី ១-៤ គ.ស.
ម្យ៉ាងទៀត គេ​ក៏​បាន​ជួប​ការនិយម​ត្រសាល់​ត្រចៀក​នេះ នៅ​ក្នុង​ស្ថានីយ៍ដុង​សឺ​ន (​យួន​ខាងជើង​)​ដែរ ប៉ុន្តែ​វត្ថុ​បុរាណ​នេះ​មិនមែន​ជា​សមិទ្ធផល ដែល​ស្ថាបនា​ឡើង​ ដោយ​បុព្វ បុរស​របស់​ជនជាតិ​យួន​បច្ចុប្បន្ន​ទេ ព្រោះ​សា​ម៉ី​ខ្លួន ​ដើមឡើយ​រស់នៅ​ខេត្ត​កាង​តុង និង​យូ​ណាន់​ឯណោះ​ទេ។​ 

ត្រសាល់ធ្វើអំពីដីដុត ភូមិស្នាយ
​    ​គួរ​បញ្ជាក់​បន្ថែម​ដែរ ចំពោះ​ការ​ដែល​កុលសម្ព័ន្ធ​មន-​ខ្មែរ​នានា បាន​និយម​និង​កំពុង​បន្ត​ការនិយម​ប្រារព្ធ​នូវ​ទំនៀម​ទំលាប់​ដូចគ្នា ខាងលើ​នេះ ​មានន័យ​ថា ពួកគេ​មាន​ឯកភាព​ក្នុង​វិស័យ​វប្បធម៌ អារ្យធម៌ ។ ម្យ៉ាងទៀត វា​ក៏​ជា​កត្តា​បង្ហាញ​ឲ្យដឹងថា វប្បធម៌​របស់​ពួកគេ កើតចេញ​ពី​ពុម្ព​តែមួយ ។ 
​    ​ថ្វី​ត្បិត​តែ​នៅ​ដើម​សតវត្ស​ទីមួយ នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ឥទ្ធិពល​នៃ​អារ្យធម៌ វប្បធម៌​ក្លឹង្គ មាន​សន្ទុះ​ខ្លាំង​យ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏​ខ្មែរ​នៅ​សម័យ​នោះ(​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា ឬ​ជាន់​លើ​) នៅតែ​ប្រើប្រាស់​ប្រដាប់ប្រដា​តុបតែង​ខ្លួន ដូច​ខាងលើ​នេះ​ដដែល ។ 

ត្រសាល់សំរិទ្ធិមកពីភូមិស្នាយ ស.វ.ទី ១-៤ គ.ស (សារមន្ទីរជាតិពន្ធុវិទ្យា, ទួលគោក)
ចំពោះ​វត្តមាន​នៃ​ត្រ​សាល់ ក្នុង​គ្រា​ដំបូង​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ខ្មែរ​នោះ យើង​អាច​លើកយក​លទ្ធផល នៃ​កំណាយ​ស្ថានីយ៍ ប្រវត្តិសាស្ត្រ ដែល​មាន​ត្រសាល់​បុរាណ​ធ្វើ​អំពី​ដី​ដុត មាស ឬ​ថ្ម មក​បង្ហាញ​ជា​ភស្តុតាង ។ ដើម្បី​ជា​ព័ត៌មាន យើង​អាច​កត់ត្រា​វត្តមាន​នៃ​ត្រសាល់​ត្រចៀក​នៅក្នុង​ស្ថានីយ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាច្រើន​ដូចជា : ស្ថានីយ​អូរ​កែវ អង្គរ​បុរី (​តាកែវ​) កញ្ជ្រៀច​(​ព្រៃវែង​) ដែល​វត្ថុ​បុរាណ​ទាំងអស់ នោះ​មាន​ចំណាស់​ពី​សតវត្ស​ទី​១ ដល់​សតវត្ស​ទី​៨ នៃ​គ​.​ស ។ 

ត្រសាល់សំរិទ្ទិមកពីស្វាយចេក ស.វ.ទី ១-៤ គ.ស (សារមន្ទីរជាតិពន្ធុវិទ្យា, ទួលគោក)
​    ​ពី​សតវត្ស​ទី​៩ ដល់​ទី​១៣ នៃ​គ្រិស្ដសករាជ គេ​ក៏​បាន​ជួប​ត្រសាល់​ត្រចៀក​ជាច្រើន ​ជា​ពិសេស​នៅ​ស្ថានីយ៍​ប្រាសាទភ្នំរុង (​សៀម​បច្ចុប្បន្ន​) និងអង្គរវត្ត​(​ខេត្តសៀមរាប​) ។​ល​។ មូលហេតុ​នៃ​ការនិយម​ប្រពៃណី​នេះ គឺ​មកពី​ប្រពៃណី​នេះ សមស្រប​តាម​ចំណង់​ចំណូល ចិត្ត​ខ្មែរ​ជំនាន់​នោះ​។ ​ដោយ​សំអាង​លើ​វត្ថុ​បុរាណ ដែល​បានមកពី​កំណាយ​ស្ថានីយ៍​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាច្រើន យើង​ក៏​អាច​ដឹង​បាន​ដែរ​ថា មួយ​ភាគ​តូច​នៃ​រូបចំលាក់​តំណាង​អាទិទេព​សំខាន់ៗ​ទាំង​បី​អង្គ នៃ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា គី​ព្រះព្រហ្ម ព្រះ​សិវៈ និង​ព្រះ​វិស្ណុ ព្រមទាំង​ព្រះ​ពុទ្ធបដិមា​មិន​បាន​តុបតែង​ដោយ​គ្រឿងអលង្ការ​បុរាណ​នេះ​ទេ​។​ 
​    ​តើ​ហេតុ​ដូច​ម្តេច បាន​ជា​អាទិទេព​សំខាន់ៗ នៃ​លទិ្ធ​ព្រហ្ម​ញ្ញសាសនា និង ព្រះ​ពុទ្ធអង្គ ព្រមទាំង​អវលោកេស្វរៈ មិន​ពាក់​ត្រសាល់​ដូច​អាទិទេព​ថ្នាក់ក្រោម​ទៅ​វិញ​(ដូចជា​យក្ខ​, ស្វា​ជាដើម​?) នេះ​បញ្ហា​មួយ​ ដែលគេ​ត្រូវតែ​ចាប់អារម្មណ៍​កាលបើ​យើង​ពិនិត្យ​បដិមា​កម្ម​ខ្មែរ នា​សម័យ​បុរាណ ។​

ចម្លាក់រឿងរាមកេរ្តិ៍ ស.វ ទី ១១, រចនាបថបាពួន ប្រាសាទបាពួន (សៀមរាប) 
មានពាក់ត្រសាល់

​    ​សូមជម្រាបថា ចាប់តាំងពី​ខ្មែរ​កាន់សាសនា​ថ្មី​ទាំងពីរ​ខាងលើ​នេះ​មក ការអប់រំរបស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​បាន​ឈានឆ្ពោះ​ទៅរក​ការអភិវឌ្ឍន៍​ថ្មី​មួយ ហើយ​ទំនៀម​ទំលាប់​របស់​ពួកគេ ក៏​ឈាន​ទៅ​តាម​បែប​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​ដល់​កម្រិត​ខ្ពស់បំផុត ។ ដូច្នេះ​ហើយ​ការ​ដែល​តម្រូវ​ឲ្យ​ពួកគេ ដែល​ជា​ព្រហ្មញ្ញសាសនិក ឬ​ពុទ្ធសាសនិក បោះបង់​ចោល​បន្ដិច​ម្ដងៗ នូវ​ប្រពៃណី​ពាក់​ត្រសាល់​នេះ គឺជា​ការប្ដេជ្ញា​ដើរ​តាម​សម័យ​ទំនើប ពោល​គឺ​តាម​គន្លង​ធម៌​នៃ​សាសនា​ថ្មី។ ប្រការនេះ​បាន​ជំរុញ​បង្កើត​ទំរង់ ឬ​សញ្ញាណ​នៃ​សោ​ភ័ណ​ភាព​ថ្មី ដែល​និយម​គ្រឿង​លំអ​ត្រចៀក​​តូច​ជាងមុន ​​ដូចជាងាកមកប្រើ កាវ ឬ​ទំហ៊ូ​ជាដើមវិញ  ៕F 
(​ម​.​ត្រា​ណេ​) 

0 comments:

Post a Comment