Sunday, January 29, 2012

ទស្សនរបស់សង្គមស៊ីវិល ជុំវិញការបោះឆ្នោតព្រឹទ្ធសភា



ដោយ : លីនណា / CEN / ថ្ងៃទី 29 មករា 2012

ភ្នំពេញ: នៅពេល​ដែល​ទូទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា កំពុង​បោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា នីតិកាល​ទី​៣ នៅ​ថ្ងៃ​អាទិត្យ ទី​២៩ ខែ​មករា ឆ្នាំ​២០១២ មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​ចេញផ្សាយ​សលាក​ប័ត្រ​ព័ត៌មាន​មួយ ស្តីពី កម្រង​ឯកសារ ស្តី​ពី​ស្ថាប័ន​ព្រឹទ្ធសភា​។ ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បកស្រាយ​ពន្យល់​ពី​ខ្លឹមសារ និង​តួនាទី ព្រមទាំង​ជំរុញ​ឲ្យ​ព្រឹទ្ធសភា ពង្រឹង​ខ្លួន​ថែម​ទៀត នៅក្នុង​អាណត្តិ​ថ្មី អាណត្តិ​ទី​៣ ដែល​មាន​រយៈពេល ៦ ឆ្នាំ កើតចេញពី​ការបោះឆ្នោត​តាម​បែប​អសកល នៅ​ថ្ងៃ​អាទិត្យ​នេះ​។​

​កម្រង​ឯកសារ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា លើកឡើងថា នៅ​កម្ពុជា​អនុវត្ត​របប​ទ្វិ​សភា ដែល​រួមមាន ព្រឹទ្ធសភា និង​រដ្ឋសភា​។ ព្រឹទ្ធសភា មាន​តួនាទី​ជា​អ្នក​ផ្ដល់​ប្រឹក្សា​ចំពោះ​នីតិកម្ម ហើយ​សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​បោះឆ្នោត​ជា​អសកល ដោយ​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​ឃុំ​-​សង្កាត់ និង​សមាជិក​រដ្ឋសភា​។ 

​ឯកសារ​ដដែល លើកឡើងថា ទោះបីជា​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​មើលឃើញថា ស្រប​នឹង​គោលការណ៍​ប្រជាធិបតេយ្យ និង​តម្លាភាព ក៏ប៉ុន្តែ​របៀប​បោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​សមាជិក​សភា និង​ការដាក់កំហិត​ក្នុង​តួនាទី​របស់​ពួកគេ បាន​បង្ក​ឲ្យមាន​បញ្ហា​ដ៏​ធំធេង ចំពោះ​ប្រសិទ្ធភាព​នៃ​ស្ថាប័ន​នេះ​។ 
​កម្រង​ឯកសារ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​លើកឡើង​ថា ស្រប​ពេល​កម្ពុជា កំពុង​ឈានទៅរក​ការបោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា ដែល​ធ្វើឡើង​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៩ ខែ​មករា ឆ្នាំ​២០១២ សលាក​ប័ត្រ​ព័ត៌មាន​នេះ មាន​បំណង​បង្ហាញ​ទិដ្ឋភាព​ទូទៅ​របស់​ស្ថាប័នព្រឹទ្ធសភា វាយតម្លៃ​ប្រសិទ្ធភាព​ការងារ និង​ផ្ដល់​ជា​អនុសាសន៍ ដើម្បី​ធ្វើឲ្យ​ស្ថាប័ន​នេះ មាន​ភាពប្រសើរឡើង​។​

​កម្រង​ឯកសារ បាន​លើកឡើង​ថា ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ដោយ​ការធ្វើ​វិសោធនកម្ម​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា (​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​) ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៩៩ ដោយសារ​ការចរចា​ផ្នែក​នយោបាយ រវាង​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​គណបក្ស​ហ្វ៊ុនស៊ិនប៉ិច ដើម្បី​ដោះស្រាយ​ការជាប់គាំង​ផ្នែក​នយោបាយ បន្ទាប់ពី​ការបោះឆ្នោត​ថ្នាក់ជាតិ ឆ្នាំ​១៩៩៨​។ 

​ព្រឹទ្ធសភា​មាន​សមាជិក​ចំនួន ៦១​រូប ដែល​សមាជិក​ពីរ​រូប តែងតាំង​ដោយ​ព្រះមហាក្សត្រ ពីររូប ត្រូវ​ជ្រើសតាំង​ដោយ​រដ្ឋសភា និង​សមាជិក ៥៧ រូប ត្រូវ​បោះឆ្នោត​ជា​អសកល ដោយ​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​ឃុំ​-​សង្កាត់ និង​សមាជិក​រដ្ឋសភា មាន​ចំនួន​សរុប​ប្រហែល​ជាង ១១.០០០ រូប​។ 

​កម្រង​ឯកសារ បាន​លើកឡើង​ថា ការបោះឆ្នោត គឺ​តម្រូវ​ឲ្យ​បោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​គណបក្ស ជាជាង​ជ្រើសរើស​បេក្ខជន តាម​ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត​សមាមាត្រ មានន័យ​ថា មានតែ​បុគ្គល ដែល​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​គណបក្ស​នយោបាយ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​អាច​ឈរឈ្មោះ​បោះឆ្នោត​បាន​។ 

​ការបោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា​លើកចុងក្រោយ គឺ​នៅ​ឆ្នាំ​២០០៦ ដែល​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ទទួលបាន ៤៥ អាសនៈ គណបក្ស​ហ្វ៊ុនស៊ិនប៉ិច ទទួលបាន ១០ អាសនៈ និង​គណបក្ស​សមរង្ស៊ី​ទទួលបាន ២ អាសនៈ​។ ក្នុងនោះ ២ អាសនៈ ត្រូវបាន​តែងតាំង​ដោយ​ព្រះមហាក្សត្រ និង ២ អាសនៈ ( មកពី​គណបក្ស​ហ្វ៊ុន​ស៊ិនប៉ិច ) ត្រូវ​ជ្រើសតាំង​ដោយ​រដ្ឋសភា​។ 

​ឯកសារ​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​លើកឡើង​ថា ក្នុង​ការបោះឆ្នោត នា​ថ្ងៃ​ទី​២៩ ខែ​មករា ឆ្នាំ​២០១២​នេះ អ្នកវិភាគ​បាន​រំពឹងទុក​ថា គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា នឹង​ទទួលបាន ៤៦ អាសនៈ ហើយ​គណបក្ស​សមរង្ស៊ី នឹង​ទទួលបាន ១១ អាសនៈ​។ អាណត្តិ​របស់​ព្រឹទ្ធសភា មាន​រយៈពេល ៦​ឆ្នាំ​។ 

​កម្រង​ឯកសារ បាន​លើកឡើង​ថា ជាទូទៅ ព្រឹទ្ធសភា មាន​សម័យប្រជុំ​ពេញអង្គ​ពីរដង ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ សម័យប្រជុំ​នីមួយៗ មាន​រយៈពេល​បី​ខែ​។ ក្នុងនោះ មាន​គណៈកម្មាធិការ​អចិន្ត្រៃយ៍​មួយ និង​គណៈកម្មការ​ចំនួន ៩ ដែល​គណៈកម្មការ​នី​មួយៗ មាន​ជំនាញ​រៀងៗ​ខ្លួន​។ តួនាទី​របស់​គណៈកម្មកា​រ​ទាំងនោះ គឺ​ពិនិត្យ​មើល​ច្បាប់ ដែល​ស្រប​ទៅតាម​ជំនាញ​របស់​គណៈកម្មកា​រ​នីមួយៗ និង​ដើម្បី​ផ្ដល់​អនុសាសន៍ ជូន​ទៅ​ព្រឹទ្ធសភា ក្នុងការ​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម ឬ​អនុម័ត​ច្បាប់​។​

​កម្រង​ឯកសារ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​លើកឡើង​ថា មាត្រា​៥១ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ បានចែង​ថា “​អំណាច​ទាំងអស់​ជា​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​។ ប្រជាពលរដ្ឋ​ប្រើ​អំណាច​របស់​ខ្លួន តាមរយៈ​រដ្ឋសភា ព្រឹទ្ធសភា រាជរដ្ឋាភិបាល និង​សាលាជំរះក្ដី​”​។ ក្នុងអំឡុងពេល​បង្កើត​ស្ថាប័ន​ព្រឹទ្ធសភា​គឺ​មាន​បំណង​ក្លាយជា​ស្ថាប័ន​ប្រជាធិបតេយ្យ ដែល​តំណាង​ឲ្យ​ទស្សនរ​បស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​។ ស្ថាប័ន​នេះ មាន​កាតព្វកិច្ច​សម្របសម្រួល​ការងារ​រវាង​រដ្ឋាភិបាល និង​រដ្ឋសភា ដែល​មាន​ផ្នែក​មួយ នៃ​សភា​នៅ​កម្ពុជា មាន​កាតព្វកិច្ច​ពិនិត្យមើល​អង្គនីតិប្រតិបត្តិ និង​ធ្វើឲ្យ​អំណាច​នេះ ទទួលខុសត្រូវ​ចំពោះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​។ 

​ប៉ុន្តែ​ឯកសារ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​កត់សម្គាល់​ថា កាតព្វកិច្ច​ចម្បង​របស់​ព្រឹទ្ធសភា គឺជា​អ្នកផ្ដល់​ប្រឹក្សា​ទៅលើ​ច្បាប់ ជា​ពិសេស​ពិនិត្យ​មើល​សេចក្ដីព្រាងច្បាប់​។ បន្ទាប់​ពី​រដ្ឋសភា​អនុម័ត​សេចក្ដីព្រាងច្បាប់ សេចក្ដីព្រាងច្បាប់​នោះ នឹង​ត្រូវ​បញ្ជូន​ទៅ​ព្រឹទ្ធសភា ដើម្បី​ពិនិត្យ​សា​ឡើង​វិញ​។ ព្រឹទ្ធសភា មាន​រយៈពេល​មួយ​ខែ ដើម្បី​ពិនិត្យមើល​ច្បាប់ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ករណី​បន្ទាន់​រយៈពេល​នេះ អាច​បន្ថយ​នៅត្រឹម​ប្រាំ​ថ្ងៃ​។ 

​ឯកសារ​បាន​បន្ថែមថា ជាទូទៅ ព្រឹទ្ធសភា​នឹង​អនុម័ត​ច្បាប់ ដោយ​មតិ​ភាគច្រើន​ដាច់ខាត ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​ការអនុម័ត​លើ​ការកែប្រែ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ តម្រូវ​ឲ្យមាន​សំឡេង​គាំទ្រ​ពីរ​ភាគ​បី នៃ​ចំនួន​សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា​ទាំងអស់​។ រចនាសម្ព័ន្ធ​ប្រតិបត្តិការ នៃ​ស្ថាប័ន​នេះ មាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​នឹង​រដ្ឋសភា​ដែរ​។​

​ប្រសិទ្ធភាព​របស់​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា លើកឡើង​ទៀត​ថា ក្នុង​របាយការណ៍​របស់​តំណាង​ពិសេស​នៃ​អង្គការសហប្រជាជាតិ នា​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ ស្ដីពី​ស្ថានភាព​សិទ្ធិមនុស្ស​នៅ​កម្ពុជា គឺ​លោក​សាស្ដ្រ​ចារ្យ សុរិយា ស៊ូ​បេឌី បាន​កត់សម្គាល់​ថា ជាទូទៅ​ការអនុវត្ត​របស់​ព្រឹទ្ធសភា មាន​លក្ខណៈ​ជឿនលឿន និង​ស្រប​ជាមួយ​គោលការណ៍​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ និង​តម្លាភាព​ជាង​ការអនុវត្ត​របស់​រដ្ឋ​សភា​។ គណៈកម្មការ​ជាច្រើន​របស់​ព្រឹទ្ធសភា ដែល​រួមមាន​ទាំង​គណៈកម្មការ​សិទ្ធិមនុស្ស បាន​ទទួល​បណ្ដឹង​ពី​សាធារណជន​ច្រើនជាង ៣០០ ករណី ទាក់ទង​នឹង​ការរំលោភ​សិទ្ធិមនុស្ស ត្រូវបាន​គេ​និយាយថា គណៈកម្មការ​នោះ អាចអនុវត្ត​ស្រប​តាម​ការទទួលខុសត្រូវ​របស់ខ្លួន ដោយ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​។ 

​ប៉ុន្តែ​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​គូសបញ្ជាក់ថា ព្រឹទ្ធសភា ក៏​មិនមែន​មិន​មាន​ចំណុច​ខ្វះខាត​នោះ​ទេ​៖

-​
តំណាងឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​៖ ក្នុង​ការបោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា ដែល​ឈាន​មកដល់​នា​ពេល​នេះ មាន​គណបក្ស​នយោបាយ​តែ​ពីរ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​ឈរឈ្មោះ​បោះឆ្នោត គឺ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​គណបក្ស​សមរង្ស៊ី​។ ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត ហាក់ដូចជា​ផ្ដល់​ប្រយោជន៍​ច្រើន​ដល់​គណបក្ស​ធំៗ​។ ទោះបីជា គណបក្ស​ហ្វ៊ុនស៊ិនប៉ិច និង​គណបក្ស​នរោត្តម រណឫទ្ធិ បាន​ឈ្នះឆ្នោត​ចំនួន ៥ ភាគរយ នៃ​ចំនួន​ប្រជាពលរដ្ឋ​សរុប នៅក្នុង​ការបោះឆ្នោត​ក្រុមប្រឹក្សា​ឃុំ​-​សង្កាត់​ឆ្នាំ​២០០៧ និង​ការបោះឆ្នោត​ថ្នាក់ជាតិ​២០០៨ ក៏ដោយ ប៉ុន្តែ​ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត ដោយ​ផ្អែក​លើ​ចំនួន​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​ឃុំ​-​សង្កាត់ ដែល​គណបក្ស​នីមួយៗ​មាន​បែប​នេះ ធ្វើឲ្យ​គណបក្ស​ទាំងពីរ​នេះ មិន​អាច​ទទួលបាន​អាសនៈ ក្នុង​ព្រឹទ្ធសភា​នោះទេ​។ 
​ការ​បដិសេធ​មិនឲ្យ​គណបក្សនយោបាយ ដែល​មាន​ចំនួន​អ្នកបោះឆ្នោត​មួយចំនួន​ធំ ផ្ដល់​ការជឿជាក់ ត្រូវបាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា លើកឡើង​ថា​ធ្វើឲ្យ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ភាព​របស់​ព្រឹទ្ធសភា ចុះ​អន់ថយ​។​

-​
សមត្ថភាព​៖ សមត្ថភាព​របស់​ព្រឹទ្ធសភា ក្នុង​ការដាក់​ឲ្យ​អង្គនីតិប្រតិបត្តិ ទទួលខុសត្រូវ នៅមានកម្រិត ព្រោះថា ការពិត​រដ្ឋសភា គ្មាន​កាតព្វកិច្ច​ជា​ធម្មនុញ្ញ ក្នុង​ការទទួលយក​វិសោធនកម្ម ដែល​ផ្ដល់​ដោយ​ព្រឹទ្ធសភា​ទេ​។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ​រដ្ឋសភា អាច​បន្ត​អនុវត្ត​ច្បាប់ ទោះបីជា​ព្រឹទ្ធសភា មិន​ព្រម​អនុម័ត​លើ​ច្បាប់​នោះ​ក៏ដោយ​។ ដូច្នេះ ព្រឹទ្ធសភា មិនមាន​អំណាច​ពិតប្រាកដ ក្នុង​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​កម្ពុជា​នោះទេ​។​

-​
គ្រាន់តែ​ប្រថាប់ត្រា​? 
​ជា​ញឹកញាប់​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​គេ​ដឹងថា គ្រាន់តែ “​ប្រថាប់ត្រា​ដើម្បី​អនុម័ត​លើ​គោលនយោបាយ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​។ ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត​សមាមាត្រ និង​អសកល ធ្វើ​ឲ្យ​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវគោរព​តាម​គណបក្ស​របស់​ខ្លួន ជាជាង​ទទួលខុសត្រូវ ចំពោះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ទាំងមូល​។ ចំណុច​នេះ រួម​ជាមួយ​ទណ្ឌកម្ម​ដ៏​ធ្ងន់ធ្ងរ ប្រសិនបើ​មិន​អនុវត្តតាម​គោល​នយោបាយ​គណបក្ស បាន​រឹតត្បិត​សមត្ថភាព​របស់​ព្រឹទ្ធសភា​ជា​ខ្លាំង ក្នុងការ​ធ្វើ​សកម្មភាព​ដោយ​ឯករាជ្យ ដែល​មិន​រង​ការគាបសង្កត់​ពី​គណបក្សនយោបាយ​។ តែ​អ្នកវិភាគ​ជា​ច្រើន​មើលឃើញថា ព្រឹទ្ធសភា​រង​ឥទ្ធិពល​យ៉ាងខ្លាំង​ពី​គណបក្សនយោបាយ​។​

​ក្នុង​សេចក្តីសន្និដ្ឋាន មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​លើកឡើង​ថា ដើម្បី​បង្កើត​ស្ថាប័ន​ព្រឹទ្ធសភា​មួយ មាន​តួនាទី​ជាក់លាក់ និង​ច្បាស់លាស់ ក្នុង​ដំណើរការ​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា គួរតែ​មាន​ការត្រួតពិនិត្យ​លើ​ប្រសិទ្ធភាព​របស់​ស្ថាប័ន​នេះ ឲ្យបាន​តឹងរឹង​។ 

​ដើម្បី​សម្រេច​គោលដៅ​នេះ មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា ម​.​ស​.​ម​.​ក ផ្ដល់​ជា​អនុសាសន៍​មួយ​ចំនួន​ដូចខាងក្រោម​៖

-​
ត្រូវបង្កើត​ក្រុម​ការងារ​បច្ចេកទេស ដើម្បី​ពិចារណា​នូវ​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា ដូចជា ការអនុញ្ញាតឲ្យ​បេក្ខជន​ឈរឈ្មោះ​ដោយ​ឯករាជ្យ ដោយ​មិន​ខ្វល់​ពី​គណបក្ស​នយោបាយ និង​ត្រូវបាន​បោះឆ្នោត​ដោយ​ផ្ទាល់​ពី​ប្រជាពលរដ្ឋ​។ ប្រសិន​បើ​ព្រឹទ្ធសភា ត្រូវបាន​ជ្រើសរើស​តាម​រយៈ​ប្រព័ន្ធ​ឯកត្តនាម នោះ​ព្រឹទ្ធសភា នឹង​មាន​អំណាច​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋាភិបាល និង​អាច​តំណាង​ប្រជាពលរដ្ឋ​បាន​។ ការផ្លាស់ប្ដូរ​ប្រព័ន្ធ​បោះឆ្នោត នឹង​អាច​ធ្វើឲ្យ​ការបោះឆ្នោត​ព្រឹទ្ធសភា ចេញពី​ក្រុម​អ្នកជំនាញ និង​អាច​បង្កើន​សមត្ថភាពរ​បស់​ព្រឹទ្ធសភា​ក្នុង​ការពិនិត្យ​មើល​ច្បាប់​។​

-​
ត្រូវ​ពិនិត្យ និង​កែប្រែ​តួនាទី​របស់​ព្រឹទ្ធសភា ដើម្បី​ផ្ដល់​អំណាច​ជាក់លាក់​ដល់​ព្រឹទ្ធសភា ក្នុង​ការត្រួតពិនិត្យ​មើល​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ដោយ​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​ស្ថាប័ន​នេះ អាច​រារាំង និង​បង្ខំ​ឲ្យមាន​ការធ្វើ​វិសោធនកម្ម​ច្បាប់​។​

-​
គួរតែ​ផ្ដល់​ពេលវេលា​ឲ្យបាន​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​ព្រឹទ្ធសភា ដើម្បី​ពិនិត្យមើល​សេចក្ដីព្រាងច្បាប់ និង​មាន​ករណី​លើកលែង​មួយចំនួន​តូច​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​ច្បាប់​ទាមទារ​ការត្រួតពិនិត្យ​នោះ ត្រូវបាន​ចាត់ទុក​ថា មាន​លក្ខណៈ “​ប្រញាប់​៕​

0 comments:

Post a Comment